Jesteś tutaj: Badania & Opinie ASTAKSANTYNA ZMNIEJSZA ZMĘCZENIE OCZU

ASTAKSANTYNA ZMNIEJSZA ZMĘCZENIE OCZU

Wzrok użytkowników komputerów poprawia się - staje się ostrzejszy, zmniejsza się napięcie w oczach i sztywność karku i pleców, oczy lepiej skupiają się na różnych odległościach!

Obecnie ludzie spędzają około 45 godzin tygodniowo patrząc na ekran - czy to komputera, telewizora czy smartfona. Doprowadziło to do nowej diagnozy - zespołu widzenia komputerowego. Najbardziej rozpowszechnione objawy to suchość, zmęczenie, podrażnienie i ból oczu, niewyraźne widzenie oraz ból szyi i ramion. Oczy męczą się, ponieważ ciągła koncentracja na ekranie zaburza krążenie i powoduje lawinę wolnych rodników.

W celu wyrównania zaburzonego krążenia i braku tlenu rozszerzają się naczynia włosowate - skutkuje to zaczerwienieniem oczu. Niektóre naczynia włosowate nie mogą wytrzymać nadmiernego ciśnienia i pękają, powodując dyskomfort i ból oczu. Jeśli nic nie zostanie z tym zrobione, tkanki i mięśnie oczu nadal się się degradują.

Kilka randomizowanych, podwójnie ślepych badań kontrolowanych placebo przeprowadzonych w Japonii dało obiecujące wyniki. Te nieprzyjemne objawy ustępują już po 4 tygodniach suplementacji astaksantyny. Na przykład badanie Nagaki i wsp. (2002) wykazało, że po 5 miesiącach suplementacji astaksantyną 54% badanych zgłosiło zmniejszenie subiektywnych objawów zmęczenia oczu: zmęczenia, suchości, niewyraźnego widzenia (n = 26). Grupa placebo nie wykazała żadnej zmiany (n = 13) 1. Zmniejszenie zmęczenia oczu po suplementacji astaksantyną zostało potwierdzone nie tylko osobistymi obserwacjami badanych, ale także obiektywnymi pomiarami. Na przykład w badaniu Nitta i wsp. (N = 30) po 4 tygodniach suplementacji astaksantyny (6 mg i 12 mg dziennie) amplituda akomodacji uległa poprawie.1 2 3 4 6 7. W innych badaniach uzyskano podobny wynik3 4 5 6 7.

1. Nagaki, Y et al. Effects of Astaxanthin on accomodation, critical flicker fusion, and pattern  visual evoked potential in visual display terminal workers. 2002. J Trad Med 19:170-173.

2. Nitta T et al. Effects of astaxanthin on accommodation and asthenopia – Dose finding study in healthy volunteers. J Clin Therap Med. 2005;21(5):534-56

3. Iwasaki T. and Tahara A. Effects of Astaxanthin on Eyestrain Induced by Accommodative Dysfunction. J of the Eye. 2006. 23(6):.829-834.

4. Takahashi & Kajita. Effects of astaxanthin on accommodative recovery. 2005. J. Clin. Therap. Med., 21(4):431-436.

5. Shiratori et al. Effect of astaxanthin on accommodation and asthenopia- Efficacy identification study in healthy volunteers. 2005. J. Clin. Therap. Med., 21(5):543-556

6. Sawaki, K. et al. Sports performance benefits from taking natural astaxanthin characterized by visual activity and muscle fatigue improvements in humans. J. Clin. Ther. Med. 2002. 18(9):73-88.

7. Nagaki et al. The supplementation effect of astaxanthin on accommodation and asthenopia. J. Clin. Therap. Med. 2006. 22(1):41-54.